Dostupné typy CBD produktů na americkém trhu

Business

O nedávném vývoji i aktuálním stavu nebo omezení a prognózách do budoucnosti na americkém trhu s kanabinoidními produkty jsme už psali, stejně jako Které americké státy legalizovaly před rokem 2020 technické konopí i CBD produkty a do jaké míry. Je jisté, že mohutný rozmach CBD odvětví přinesl i několik zásadních změn a novinek. I o tom se píše v analýze společnosti Brightfield.

Mezi zákazníky už nedominují pacienti hledající kanabidiol pro léčbu různých nemocí nebo tradiční uživatelé konopí. Poté, co se produkty obsahující CBD dostaly do řetězců lékáren, obchodů pro domácí mazlíčky nebo obchůdků s přírodními potravinami se odvětví otevřelo veřejnosti a všem běžným spotřebitelům. Noví zákazníci se díky reklamním kampaním dozvídají o kanabidiolu a chtějí vyzkoušet protizánětlivé krémy, uklidňující přípravky pro štěně nebo babiččinu bolest v kloubech. A to radikálně mění povahu celého trhu, především z hlediska typů produktů.

Podle analytiků společnosti Brightfield lze očekávat, že CBD z technického konopí bude postupně nabízeno v čím dál širší škále různého spotřebního zboží. Velkou výhodou CBD je jeho všestrannost, minimální vedlejší účinky a prokázané pozitivní účinky. Doplňky stravy, volně prodejné léky, tradiční kuřácké produkty, přípravky pro péči o pleť atd. Nové typy výrobků začínají přebírat dominantní pozici tradičních tinktur, gumových medvídků nebo koncentrátů.

Jaké typy CBD produktů byly minulý rok nejvíce nabízené?

Graf na Obrázku 1 ukazuje odhad tržních podílů jednotlivých typů produktů v roce 2019. Nejvíce nabízené jsou tinktury se čtvrtinovým (25%) podílem, které následují tzv. topicals (17%), oleje a cartridge na vaporizaci (14%) a kapsle (10%).

Tržní podíly CBD produktů z technického konopí roce 2019 v USA
OBRÁZEK 1: Rozdělení trhu s produkty z technického konopí s obsahem CBD v roce 2019 - podle typu produktu / Zdroj: Brightfield Group

CBD tinktury

Do této kategorie s 25% podílem na trhu spadají všechny produkty označované jako tinktury, oleje, kapky apod.. Lze je popsat tak, že základ tvoří olej z konopného nebo jiného semene, do kterého se přidává silný CBD extrakt z technického konopí. Kvůli chuti a vůni se přidávají doplňkové aromatické složky, které mohou mít další pozitivní účinky. Výhodou je snadné a relativně přesné dávkování pomocí kapátka, snadná aplikace a poměrně rychlé požadované účinky. Analýzy trhu Brightfield ukázaly, že většina uživatelů tinktur se nachází ve věkové skupině nad 40 let. Jsou oblíbené při léčbě úzkostí nebo chronické bolesti či nespavosti.

Ačkoliv jsou oleje a kapky důležitou částí portfólia všech důležitých producentů a jsou velmi dobře dostupné, jejich oblíbenost postupně klesá. Ještě v roce 2018 tvořily tinktury s CBD více jak třetinu trhu. Pokles jejich popularity je spojen především s poměrně vysokou cenou pro zákazníka a klesajícími tržními výnosy pro výrobce a prodejce po vstupu další konkurence na trh, ale i neznalostí průměrného spotřebitele. Je také pravděpodobné, že trh bude stále sofistikovanější a selektivnější, takže se stanou oblíbenějšími obecně tradičnější typy výrobků, například kapsle a tobolky.

Dá se očekávat, že až vstoupí do CBD byznysu i velké, např. potravinářské, společnosti, tak nebudou chtít vyvíjet nové produkty, které jim nejsou vlastní (tinktury), ale spíš uzpůsobí použití CBD svým stávajícím výrobním kapacitám a skladbě zboží, třeba v podobě čokolád s garantovaným obsahem kanabidiolu.

Přestože bude asi celková oblíbenost a důležitost tinktur, olejů nebo kapek postupně klesat, stále budou patřit k dobře vydělávajícímu jádru portfólia na kanabinoidy zaměřených společností.

Topicals, novinky s kanabidiolem z technického konopí

Produkty označované jako topicals tvořily v minulém roce 17% podíl na trhu. K vyvíjení a prodeji novinek přispělo hlavně rozhodnutí FDA, které prozatím nepovolilo produkty s CBD jako potravinářské doplňky pro maloobchodní prodej. Společnosti na to zareagovaly výrobou speciálních pleťových vod, balzámů a olejů pro vnější použití. Trh s těmito typy produktů se v minulém roce výrazně rozšířil a bude nadále vykazovat exponenciální růst hlavně z následujících důvodů.

Topicals budou k dispozici v maloobchodních prodejnách, včetně farmaceutických řetězců. V moderní a zákazníky oblíbené podobě budou snadněji dostupné a přístupné. Na rozdíl od tinktur nebudou stigmatizované v souvislosti s THC a „marihuanou“, což přispěje i k vyšší informovanosti a zkušenosti zákazníků s CBD. Topicals obecně přitahují spotřebitele, kteří hledají lokalizovanou úlevu od chronické bolesti, zánětu nebo napětí. A to se týká obrovské části americké populace.

Kanabidiol je také propagován mnoha známými sportovci nebo dokonce profesionálními organizacemi, např. UFC. což opět přispívá k jeho popularitě a stimuluje to poptávku veřejnosti.

Oleje a cartridge na vaporizaci

Oleje s CBD zabíraly v roce 2019 14% trhu. Vaporizace je informovanou částí veřejnosti oprávněně vnímána jako zdravější alternativa kouření. K popularitě vapovacích olejů v posledních letech přispěla pozvolná legalizace lékařského i rekreačního využití konopí a také obrovský trendy rozmach vapingu jako náhražky za kouření. Tradičním prodejním kanálem bývaly výdejny konopí nebo obchody s kuřáckými potřebami, nově se objevují i v potravinářských řetězcích, v léčitelských obchodech nebo na benzínových pumpách. O silné pozici tohoto typu CBD produktu svědčí také to, že jsou populární jak mezi mileniály, tak mezi ostatními věkovými skupinami.

Kapsle s CBD

Výrobky v podobě kapslí a tobolek tvoří cca 10% trhu. Jsou populární především u mužů. Výhodné je snadné a diskrétní perorální užívání nebo jasné dávkování. Na první pohled jsou nerozeznatelné od tradičních výživových a dietních doplňků a i proto jsou dobře akceptovatelné spotřebiteli ze všech věkových skupin.

Zajímavostí je, že kapsle jsou nejméně oblíbené u voličů demokratů, naproti tomu voliči republikánů mu dávají přednost před ostatními typy CBD produktů.

Kapsle s CBD už jsou součástí portfólia některých velkých výrobců potravinových doplňků a další je budou brzy následovat. Tobolky se už hojně prodávají i v maloobchodech se zdravou výživou. Očekává se, že v nejbližších letech ukrojí gelové tobolky z podílu tinktur další procenta a jejich důležitost na trhu vzroste.

Výrobky pro péči o pleť a krásu   

V roce 2019 činil podíl těchto produktů cca 8% z celkového trhu s CBD. Očekává se, že po roce 2023 může být podíl přes 11%. Do této kategorie, v mnohém podobné výše uvedeným topicals, patří hlavně nejrůznější obličejové masky, oční séra, tělové mléka a peelingy. Některé se aplikují lokálně, ale jen málo z nich se používá k léčbě chronických fyzických stavů. Výrobci a prodejci je považují za méně rizikové z hlediska zákona a proto jsou velmi dobře přijímány v mnoha státech. Tento typ produktů je mimořádně všestranný, takže umožňuje zajímavé inovace. Oproti topicals oslovují jiné publikum a proto se předpokládá, že budou mít vlastní unikátní vývoj jak z hlediska distribučních kanálů, tak z hlediska celkového růstu, který budou řídit následující faktory.

Je zřejmé, že tyto výrobky jsou atraktivní hlavně pro mladší publikum, které je připraveno utrácet peníze. Kosmetické výrobky bývaly sice doménou žen, ale je čím dál více mužů, kteří jsou ochotni velkoryse investovat do péče o pleť a krásu. Dalším podpůrným faktorem jsou influenceři a média. Především mileniálové jsou silně ovlivňováni tímto marketingem a působení na ně může být mimořádně účinné. Pozadu nezůstávají ani módní média a časopisy, které pomáhají „tlačit“ tento typ produktů mezi své čtenáře a fanoušky.

Odvětví s CBD produkty je stále v plenkách, proto i zde existuje obrovský prostor pro inovace, rozšíření portfólia a další růst. Kromě klasických prodejních řetězců a obchodů projevují zájem o tento typ výrobků například lázně, tělocvičny nebo dermatologové.

Očekává se, že jakmile FDA definuje právní cestu ohledně CBD, v segmentu péče o pleť a krásu dojde k dalšímu rozšíření produktů (krémy na rty, opalovací krémy aj.) a souvisejících činností. Je jisté, že tento typ produktů se stane atraktivním pro největší firmy v odvětví. A pokud na trh vstoupí leadři typu Estée Lauder, Chanel apod., okruh oslovených zákazníků se dramaticky rozšíří a popularita i žádanost dále vzroste.

Další typy CBD produktů pro lidi i zvířata

V současnosti je jediným, FDA schváleným, lékem vyrobeným z technického konopí, přípravek Epidiolex. Přestože je k dispozici pouze na předpis pro omezený počet nemoci, zaznamenal impozantní prodeje, které dokonce způsobily problém se zásobováním. V posledních měsících také proběhlo několik klinických studií s kanabidiolem a je možné, že se počet schválených CBD léčiv brzy rozšíří.

Kanabidiol se už úspěšně používá také jako součást poživatin (bonbony, čokolády, med, jiné sladkosti, žvýkačky, popcorn, nápoje apod.). Využívají je nejen příznivci zdravé stravy a fanoušci moderních trendů, ale i pacienti trpící nevolností, bolestí nebo nespavostí způsobenou chemoterapií nebo jinou náročnou léčbou. K jejich oblíbenosti přispívá snadné používání a širší spektrum chutí konečného produktu. Zároveň je tento typ produktů limitován rozhodnutím FDA, které zakazuje prodej poživatin s obsahem CBD. Očekávané povolení by mělo v dalších letech přinést nárůst podílu tohoto typu produktů.

Velice zajímavou kategorií jsou pak CBD přípravky pro zvířata a domácí mazlíčky, které tvoří cca 8% trhu. Vzhledem k tomu, že kromě Kalifornie neexistuje v USA stát s právní úpravou týkající se CBD a veterinárního použití, o aplikaci rozhoduje většinou jen majitel zvířete. Veterinářům navíc chybí i vědecké podklady, podle kterých by se mohli rozhodovat. Přesto se v příštích letech očekává velký rozmach tohoto segmentu.

Dalším typem produktu jsou květy konopí s vysokým obsahem CBD (a minimálním obsahem THC) v podobě sušiny nebo předbalených cigaret. V některých státech jsou CBD květy dosud zakázané, neboť zákon je staví na úroveň nelegálního konopí s psychoaktivními účinky. Přesto jsou populární nejen mezi pacienty trpící nevolností, úzkostí, bolestí, stresovými syndromy, ale i kuřáky cigaret, kteří chtějí skončit s konzumací tabáku.

Jak už bylo zmíněno v předchozích článcích vycházejících z analýzy Brightfield Group, celé odvětví s produkty s CBD z technického konopí je neustále v pohybu a vyvíjí se. Určitě proto bude zajímavé sledovat, jaké typy CBD výrobků budou hrát na trhu hlavní roli v příštích letech.

Zdroje:

Brightfield Group: Hemp-Derived CBD Market Overview & Analysis 2019